Notícies

Joaquim Uriach: “Les empreses familiars no han de ser un sofà, sinó un trampolí cap a nous reptes”

Joaquim Uriach

Joaquim Uriach va ser el protagonista del darrer #DinarExperiènciaAIJEC, celebrat dimecres 12 de novembre, una trobada que va reunir més de 50 socis d’AIJEC i que va permetre als joves empresaris conèixer de prop la trajectòria de gairebé dos segles d’una de les companyies familiars més longeves i admirades del país.

Uriach, fundada el 1838, ha evolucionat des d’una petita drogueria al Born —on el rebesavi de Joaquim venia arrels i plantes medicinals— fins a convertir-se en un grup internacional líder en salut natural i número 1 a Europa en productes OTC (medicaments sense recepta). Tot plegat, gràcies a un recorregut marcat per l’arrelament, la visió a llarg termini i la capacitat d’adaptació de sis generacions.

Durant el dinar, Joaquim Uriach —membre de la cinquena generació, expresident del Grup Uriach i figura destacada en l’àmbit empresarial, cultural i educatiu— va explicar com cada generació ha deixat empremta. El seu pare, farmacèutic, ja va apostar el 1958 per la investigació i el desenvolupament per donar “sentit” al projecte. La generació de Joaquim va impulsar el focus estratègic, la professionalització i la internacionalització, així com el gir cap als productes naturals OTC, que avui són el principal motor del grup.

Un dels aspectes clau que va destacar va ser el model de governança adoptat a partir dels anys 2000: professionalitzar el Consell d’Administració incorporant perfils independents i desvincular la figura del CEO de la família. Una decisió poc freqüent aleshores que va reforçar la solidesa i competitivitat internacional de l’empresa.

Sobre la sisena generació —formada per 12 membres entre fills i nebots—, Joaquim va explicar que cap d’ells treballa actualment a la gestió d’Uriach. No per distància, sinó per criteri: “Les empreses familiars no han de ser un sofà on acomodar-se, sinó un trampolí. Cadascú ha de construir el seu camí perquè, quan toqui, pugui aportar amb responsabilitat i mirada pròpia”. Ser accionista, va remarcar, és un compromís, no un privilegi.

Al llarg del Dinar, va compartir també els aprenentatges que més repeteix en els seus assessoraments a empreses familiars. No hi ha fórmules màgiques, però sí dos pilars essencials: comunicació assertiva i respecte. I, per damunt de tot, fer les coses amb sentit. “Si només penses en guanyar diners, t’equivoques de ruta. Les coses s’han de fer amb passió i dedicació”, va assegurar.

La trobada va evidenciar que la longevitat d’Uriach no és fruit de la casualitat, sinó d’una combinació de visió, coherència i una cultura empresarial capaç d’evolucionar sense perdre la seva essència.

Dinar J.Uriach 1

Compartir